Tüketici hakem heyetleri, satın aldıkları mal veya hizmetler nedeniyle satıcı veya sağlayıcılarla uyuşmazlık yaşayan tüketicilerin, masrafsız ve kısa sürede çözüme ulaşabilmelerini sağlamak maksadıyla, mahkeme öncesi çözüm aracı olarak hizmet görmektedir.

Tüketici hakem heyetleri, tüketicilerin tarafı olduğu ayıplı mal ve hizmetler, taksitle satış sözleşmeleri, tüketici kredisi sözleşmeleri, konut finansmanı sözleşmeleri, ön ödemeli konut satış sözleşmeleri, iş yeri dışında kurulan sözleşmeler, mesafeli sözleşmeler, devre tatil ve uzun süreli tatil hizmeti sözleşmeleri, paket tur sözleşmeleri, abonelik sözleşmeleri, eser, taşıma, simsarlık, sigorta, vekâlet ve bankacılık sözleşmeleri gibi her türlü tüketici sözleşmeleriyle satış sonrası hizmetler ve garanti belgesi uygulamalarından kaynaklanan uyuşmazlıklar hakkında karar verirler.

Tüketici hakem heyetine kimler başvurabilir?

Tüketici hakem heyetine, şikâyetin konusu tüketici işlemini kapsayan ve başvurmak için gerekli parasal sınırlar içinde yer alan işlemler için tüm tüketiciler başvurabilir. Tüketici kavramı ise; ticari veya mesleki olmayan amaçlarla hareket eden gerçek veya tüzel kişiyi ifade etmekte olup, tacirler ticari faaliyetleriyle ilgili olarak tüketici hakem heyetine başvuramazlar.

Başvuru için süre sınırı var mı?

Kanunlarda veya taraflar arasındaki sözleşmede daha uzun bir süre belirlenmediği takdirde, ayıplı maldan/hizmetten sorumluluk, ayıp daha sonra ortaya çıkmış olsa bile, malın tüketiciye teslim tarihinden ya da hizmetin ifa edilmesinden itibaren iki yıllık zamanaşımına tabidir. Taraflar yapacakları bir sözleşme ile zamanaşımı süresini kendi aralarında belirleyebilirler, fakat bu belirleme sadece zamanaşımı süresinin artırılması yönünde olabilir. Sözleşme ile zamanaşımı süresinin kısaltılması mümkün değildir.

Bunun yanı sıra bahse konu ayıp, ağır kusur ya da hileyle gizlenmişse tüketici hakem heyetine başvuru için zamanaşımı süresi işlemez. Tüketici her daim tüketici hakem heyetine başvuruda bulunabilir.

Tüketicinin seçimlik hakları nelerdir?

Malın ya da hizmetin ayıplı olduğunun anlaşılması karşısında tüketici;

– Sözleşmeden dönme (ürünü iade ederek bedelini isteme)

– Ayıp oranında bedelden indirim isteme

– Ayıplı malın ya da hizmet sonucu ortaya çıkan eserin ücretsiz onarımını isteme

– Satılanın ayıpsız bir misli ile değiştirilmesini ya da hizmetin yeniden görülmesini isteme haklarından birini kullanabilir.

Tüketici hakem heyeti başvuruları nereye yapılır?

Başvuru, tüketicinin yerleşim yeri ya da mal ve hizmetin satın alındığı yer tüketici hakem heyetine yapılır. Görevli tüketici hakem heyeti ise uyuşmazlığın değerine göre belirlenir. Şöyle ki başvuru;

Uyuşmazlığın değeri;

– 4.570 TL’nin altında ise İlçe Tüketici Hakem Heyetine,

– 4.570 TL ile 6.860 TL arasında ise Büyükşehir statüsünde olan illerde İl Tüketici Hakem Heyetine,

– Büyükşehir statüsünde olmayan illere bağlı ilçelerdeki tüketicilerin 4.570 TL ile 6.860 TL arasındaki başvuruları için İl Tüketici Hakem Heyetine,

– Büyükşehir statüsünde olmayan illerin merkezlerinde 6.860 TL’nin altındaki başvuruları için İl Tüketici Hakem Heyetine,

– Uyuşmazlığın değeri 6.860 TL’nin üzerinde ise Tüketici Mahkemelerine yapılır.

Başvuru hangi yollarla ve nasıl yapılır?

Tüketici hakem heyetine sözlü başvurular kabul edilmemekte olup, dilekçe doldurulmak suretiyle yazılı olarak yapılır. Söz konusu dilekçenin tarafların kimlik bilgilerini, adreslerini, varsa unvanlarını, iletişim bilgilerini, uyuşmazlık konusunu ve başvuru sahibinin seçimlik haklarından hangisini tercih ettiğini içermesi gerekmektedir.

Bunun yanı sıra, Tüketici hakem heyetine başvuru yapılırken dilekçenin ekinde ayıplı mal veya hizmete ilişkin fatura, fiş, sözleşme, fotoğraf, video vb. evrakların da delil olarak sunulması gerekmektedir.

Başvuru ise, dilekçenin şahsen tüketici hakem heyetine götürülmesi, posta yoluyla yollanması ya da E-devlet şifresi ile TÜBİS’ten (tuketicisikayeti.gtb.gov.tr) yapılabilmakte olup, hakem heyetine başvurmak için herhangi bir ücret yatırılması gerekmemektedir.

Başvurduktan sonra süreç nasıl devam eder?

Tüketici hakem heyetine yapılan başvurular, başvuru tarih ve sırasına göre en geç altı ay içinde görüşülür ve karara bağlanır. Yapılan başvurunun niteliği, başvuru konusu, mal veya hizmetin özelliği gibi hususlar dikkate alınarak, karar süresi en fazla altı ay daha uzatılabilir.

Tarafların ivedi inceleme talebinde bulunması ve bu talebin başkan tarafından uygun görülmesi halinde başvuru, tüketici hakem heyetince öncelikle gündeme alınarak sonuçlandırılır.

İl Tüketici Hakem Heyetine yapılmış olan başvuru, karşı tarafa bildirilir ve 30 gün içinde ayıplı mal veya hizmeti sunan taraftan savunmasını göndermesi istenir. Gelen sonuç, raportörler tarafından bir dosya şeklinde düzenlenip heyet gündemine alınır. Hakem Heyeti her 15 günde bir (ayda iki defa) toplanarak gündeminde hazır olan tüketici başvurularını görüşür ve karara bağlar. Tüketici Hakem Heyetinden çıkan karar her iki tarafa da tebliğ edilir. Tebliğ tarihinden itibaren 15 gün içerisinde Tüketici Mahkemesine itiraz yolu açıktır.

15 günlük süre içerisinde Tüketici Mahkemesine herhangi bir itiraz yapılmaz ise karar kesinleşir ve başvuru sahibince icra yoluyla ya da doğrudan karşı taraftan, kararın yerine getirilmesi istenebilir.

.

Av. Begüm GÜREL (L.L.M)

9 Yorum. Yeni Yorum

  • İyi çalışmalar ben 29.07.2020 yılında bir daire aldım 2 ay sonra teslim aldım evin kusuru vardı satıcıya söyledim anlaşamadık 12.ci ayda mahkemeye verdim avukat aracılığıyla asliye hukuk mahkemesinde maddi manevi tazminat davası olarak açmış bilirkişi raporlarında evin gizli ayıplı mal olduğu kanaatine varıldı ama sonuç olarak 800 bin liralık daire 277 bin TL olarak geri iadesine karar verildi budurumda çok mağdur ediliyorum nasıl bir yol izlemeliyim

  • Türk Telekom internetin taahhüt süresi bittiğini beni arayarak söylediler güncelleme yapacağız 99 TL ödüyordum bana 169 TL dediler bende kabul etmedim başka oparatöre geçeceyimi söyledim ve109 TL ile başka oparatöre geçtikten iki ay sonra bana 1200 TL fatura geldi taahütü bozdum diye taahüt bittiyini bana telefola söyliyen bizzat kendileri mağdurum ne yapayım

  • Suriyeli arkadaşlardan bir cep telefonu aldım yurt dışı telefonu ve eve gelince fark ettim telefonu ekranı bozuk ve telefonu geri almıyorlar ne kutusu ne fişi var bu durumda ne yapmalıyım

  • D smart tarafindan magdur edildim internet bağladılar sozde 170 tl ydi aylik odemeleri ama 1 ay olmada n 340 tl odedim musteri huzmetlerini ariyorum 2 fatura diyorlar sonra ilk aya boyle dediler eve intwrnetimi acmayadq 200 tl aldilar baglandigindan beri de hic internetim cekmedi zaten halıyle calisan olduğum icin aksam 10 evde oluyordum cekmeyen internetin iptalini istedim bana 1000 tl odemem gerektigini dediler ben bunlar hakkinda sikayetci olmak istiyorum bana yardimci olurmusunuz lutfen

  • Türkselden garentili telefon aldım 6 aysonra tamen kapandı aldığım güzel yurt turksell ofisine götürdum 10 Temmuz 2023 de arızası için 1.5 ay sonra su değmiş dediler iade etmek istediler ben kabul etmedim tekrar yolladılar 1 aydan fazla sürede gittim telefonun yine arızası yapilmadı dediler bende Temmuzun 10 da size vermiştim dedim onlarda eylül ayı dediler bende gelen mesajı gösterdim o zaman bekleyeceksin dediler o evrakları biz isteyeceğiz dediler bende bekliyorum dedim ve evrakı beklemekteyim Gereken işlemin yapılmasını saygılarımla arz ederim.

    Ali Gerdek

  • Hiking A26 cep telefonumun ekrani yerinden cikti ve yere dustu kırıldı.Düsen ekranin arkasina bakildiginda yapistirici bandin ceptelefonunun kasasını tutmamakta oldugu yetersiz geldigi alenen ortadadır. Evşin iletişim servis Hizmetleri san ve tic ltd şti Tel:8504600666 numarali telefondan aranip kullanici hatasi denilip kaba bir tabirle 2100 tl istenip isinize gelmiyorsa geri yollayalim denilmistir. Bu olaylar karsısında kendi rizamla HİKİNG A26 CEP TELEFONU mu geri istedim. Söz konusu cep telefonumun siz bilir kişi heyetince i celen mesini rica ediyorum.

  • Hiking A26 cep telefonumun ekrani yerinden cikti ve yere dustu kırıldı.Düsen ekranin arkasina bakildiginda yapistirici bandin ceptelefonunun kasasını tutmamakta oldugu yetersiz geldigi alenen ortadadır. Evşin iletişim servis Hizmetleri san ve tic ltd şti Tel:8504600666 numarali telefondan aranip kullanici hatasi denilip kaba bir tabirle 2100 tl istenip isinize gelmiyorsa geri yollayalim denilmistir. Bu olaylar karsısında kendi rizamla HİKİNG A26 CEP TELEFONU mu geri istedim. Söz konusu cep telefonumun siz bilir kişi heyetince i celen mesini rica ediyorum. Antalya / Muratpaşa

  • Forum Aydın Teknosa dan iPhone 12 aldim ve telefon bozuk çıktı şarz ve hoporler sıkıntısı vardı iade değişim istedim 2 günlük telefonu bana tamir etmişler üstüne ekranı kırıp göndermişler asla böyle birsey kabul etmiyorum iadesini istiyorum

  • Harun Yağmur
    Ocak 11, 2024 8:54 am

    Begüm hnm merhaba Doğtaş’tan oturma grubu aldım berjellerım ayakları yere basmıyor topallıyor servıs geldı ayaklarının altına takoz koyup üstüne adeta tepındıler kol kısımları ıyıce sallanıyor ılk günü ben bunu kabul etmiyorum degısım istıyorum dedım fakat benı oyalayıp duruyorlar nasıl bı yol izlemelıyım

Yorum yapabilmek için giriş yapmalısınız.
Menü